maandag 28 maart 2011

Humor

Humor heb ik nooit echt als bondgenoot gezien, omdat het zo vaak gebruikt wordt om anderen te kwetsen of om met grote dingen te spotten. Toch heb ik ontdekt dat humor een bondgenoot kan zijn: om jezelf te relativeren. Niet jezelf relativeren in dingen die er toe doen, natuurlijk. Maar wel in dingen die er niet toe doen maar die je bent gaan beschouwen als belangrijker, groter dan ze zijn.

Spot kan uit de hand lopen als ze 'op de man speelt' en iemand kleineert; want, hoe mensen ook mogen zijn, hun kleinheid blijft altijd gecombineerd met een grootsheid, zoals Blaise Pascal terecht stelde. Spot met dingen die er echt toe doen is nooit goed. Spot met dingen die groot lijken te zijn maar in werkelijkheid klein zijn wel: dat attendeert je op een vergissing.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om over na te denken! Humor kan inderdaad alles in een ander perspectief plaatsen en laat je vaak anders naar jezelf kijken. Maar het biedt mij ook vaak een ander perspectief op de wereld om me heen: ik moet soms enorm lachen om de uitingen van bijv. politici. Ik lag dan 'om' hen. Toch zie ik dit niet als verkeerd. Wel houd ik altijd, wanneer er anderen bij betrokken zijn, de categorische imperatief van I. Kant in gedachten. Kort gezegd staat die voor: 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'. Iemand bewust afzeiken op een feestje of sociale media om er zelf leuker door gevonden te worden, gaat mij te ver.

Aris zei

Daar ben ik het helemaal mee eens: in dat voorbeeld van uitspraken van politici is humor ook de manier om te laten zien dat politiek soms maar heel relatief is.

Ik denk ook niet dat alle humor onder de categorie valt die ik heb genoemd — we lachen gewoon en voelen ons dan beter. Moeilijk vind ik dat dat niet lijkt te stroken met omstandigheden: kun je blijven lachen als ergens anders op de wereld een ramp gebeurt? Dat kan: geluk en ellende zijn vreemd vermengd op de wereld. Voor een christelijke levenshouding geldt dat we zowel in geluk als in ellende op God gericht moeten zijn.

Jos zei

Mogelijk interessant voor wie in het onderwerp humor geinteresseerd is; Over de redenaar, van Cicero. Vrijwel de enige grote denker die humor breeduit en diepgaand bespreekt.