Vr. Waarom is de God van Israël God?
Antw. Omdat Hij almachtig is, de Schepper van hemel en van aarde; omdat Hij de wet heeft gegeven; omdat uit Israël Jezus Christus is geboren.
[Geloven in een God is één ding, geloven in de God van Israël een ander. De vraag waarom ik geloof dat de God van de Bijbel die God is, is terecht.]
Vr. Wie is Jezus Christus?
Antw. De hoogste openbaringsvorm van God: meer dan profeet, priester, koning, of engelen, of wat voor teken ook -- Hij deed wonderen en God gaf zelf Zijn getuigenis van Hem: Hij was Gods Zoon; God de Vader en de Zoon zijn één.
[Jezus alleen als mens zien is een perspectief van velen. Zie ook mijn bericht over 'Oefening in Christendom' (Kierkegaard) hierover.]
Vr. Werd Jezus als gewoon mens geboren?
Antw. Hij is ontvangen van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria.
[Jezus was geen mens die 'God werd', maar was God en mens.]
Vr. Heeft Hij als God geleefd en is Hij zo gestorven?
Antw. Hij heeft (zoals Hij zelf voorzegd had) geleden onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven, begraven, neerdalend tot de hel; maar is op de derde dag opnieuw opgestaan uit de doden; is opgevaren tot de hemel, en is gezeten aan de rechterhand van God in de hemel; vanwaar Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden.
[Ontnuchterend: het leven van de Zoon van God was een vernedering. Toch was het een overwinning.]
Vr. Waarom moest Hij sterven?
Antw. Hij is gestorven als vrijwillig offer voor onze zonden (waar bij de priesterdienst in Israël naar werd heengewezen).
[Waarom was het leven van Jezus Christus een vernedering, als Hij Gods Zoon is? Het ontstellend antwoord is: voor ons.]
Vr. Waarvandaan is de Heilige Geest?
Antw. Die is uit God de Vader en de Zoon. De Heilige Geest geeft blijvend getuigenis in onze harten.
[Van de Heilige Geest wordt al genoemd bij de geboorte van Jezus, verder bij Zijn prediking, en wanneer Jezus afscheid neemt van Zijn discipelen.]
Vr. Wie bedoel je met 'ons'?
Antw. De algemene christelijke kerk: dat wil zeggen ieder die gelooft in Jezus Christus, die met elkaar verbonden zijn in heilige gemeenschap.
[Er is een eenheid van het geloof.]
Vr. Oordeelt God ieder mens voor wat hij of zij gedaan heeft?
Antw. Ja; maar door geloof in Jezus Christus is er vergeving van zonden.
[Het 'credo' is niet alleen een zaak voor mij, maar voor iedereen.]
Vr. Maar ieder mens sterft toch?
Antw. Er is een nieuwe opstanding van het lichaam en een eeuwig leven.
[De dood is onverbiddelijk en maakt een einde aan het leven. Maar dat dat niet het einde is, wordt in het evangelie voor het eerst gezegd.]
Zie hieronder het 'credo':
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
op de derde dag opgestaan uit de doden;
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
van daar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen;
vergeving van de zonden;
opstanding van het lichaam;
en een eeuwig leven.
2 opmerkingen:
Kort en helder weergegeven. Misschien in een blog voor filosofie wat misplaatst. Het adjectief 'christelijke' vergoedt dit deels: je zou je catechismus op kunnen vatten als je uitgangspunt van je filosofie; ontwijfelbaar waar. Credo!
Het tussen vierkante haken geplaatste zou je wat meer kunnen uitwerken; het maakt wat nieuwsgierig naar meer.
Ik heb deze 'catechismus' vooral geplaatst om het woord 'geloof' niet inhoudsloos te laten zijn, en uit te leggen hoe die inhoud kan worden benaderd vanuit filosofische vragen. De toelichting tussen vierkante haken geeft telkens een achtergrond bij de vraag en het antwoord.
Geloof is inderdaad de basis van levensbeschouwing en geeft inderdaad richting aan filosofische vragen.
Een reactie posten